Brief aan mijn overbuurvrouw… (2007)

12 mrt

Geplaatst op 2 januari 2007Beste overbuurvrouw,
Om te beginnen wens ik u en ik denk ook de overbuurman (bestaat ie?) een heel gelukkig en gezond 2007 toe. We kennen elkaar niet, en het lijkt me het beste dat dat ook maar zo blijft. U weet waarschijnlijk niet eens dat u overburen heeft, want er staat een nagenoeg leeg oud bedrijfspand tegenover uw nieuwe woning (ja toch? Uw huidige huis heeft toch te koop gestaan?) Maar rechts van dat oude bedrijfspand, dus links voor u, staan nog zes woningen. Kijk maar eens uit het raam. Ja. Nee, iets verder naar links. Daar, ja! Goed, er zit wel een stuk water tussen, maar u heeft wel degelijk overburen. Hallo.
En, bevalt het een beetje op de nieuwe stek? Leuk uitzicht wel hè? Okee, in het weekeind is lekker rustig slapen er mooi niet bij door het stapvolk en het is misschien ook een goed plan om uw auto in het weekeind ergens anders te parkeren voordat ze er overheen lopen of voordat ze ‘m oppakken en in de haven slingeren. Of, zoals ze dat bij mijn eerste autootje na elf (!) dagen hebben gedaan, voordat ze ‘m meenemen, zonder dat eerst even netjes te vragen. (Het is een tip…) Maar voor de rest zijn er heel wat mensen jaloers op onze plekjes met ons uitzicht, dat kan ik u wel vertellen.
En daar wil ik het nou net even met u over hebben, over het uitzicht. Nou ja, mijn uitzicht dan. Ik woon namelijk op de bovenste verdieping en van daaruit heb je automatisch meer zicht op dingen die anderen vanaf de straat of vanuit lager gelegen woningen niet kunnen zien. Op oudejaarsdag zat ik gewoon aan tafel met mijn moeder en mijn broer, toen mij opviel dat er op klaarlichte dag licht brandde in uw bovenkamer. Nou ben ik geen gluurder hoor, maar ik zag enige beweging in de bovenkamer en dan kijk je toch. Sorry, maar ik heb even de verrekijker moeten pakken omdat mijn grijze cellen weigerden te geloven wat mijn blauwe kijkers hen vertelden. Ja, het was echt waar. Nou kan ik heus wel wat hebben hoor, maar soms heb je aan sommige dingen echt geen behoefte. Zou u mij daarom misschien een lol willen doen? Kunt u alstublieft zo snel mogelijk een rolgordijn kopen, het liefst voordat -mits ie bestaat- de overbuurman gebruik gaat maken van de bovenkamer? En wilt u (en mijn eventuele overbuurman) tot die tijd dan misschien alleen ’s avonds zonder licht douchen? Dank u wel.
Ik wens u en vooral mijzelf verder nog veel woonplezier toe!
De overbuuf.

Plaats een reactie